Marian Oprea este ințiatorul unei afaceri în ton cu epoca digitalizării în care suntem. Cu o viziune modernă, Marian a creat un spațiu de lucru flexibil („Coworking Space”) care își propune să reunească antreprenorii la început de drum, freelencerii, it-iștii etc. într-un loc potrivit pentru munca online. Acest spațiu vine ca o alternativă a lucrului din livingul de acasă.
Cum a început afacerea dumneavoastră?
Am început în 2017, cu o cafenea, The Atelier, care includea birouri flexibile de închiriat cu ora. Ulterior, am găsit un spațiu, potrivit pentru ce îmi doream să fac, acest concept „co-work” care funcționa foarte bine în țările dezvoltate. Erau costurile prea mari, fiind în centru vechi din București. Dar, așa a început toată povestea, puțin „berbecește” și am dat curs ideii mele: a apărut „Coworking Space”.În primii doi ani, până prin 2019, toți clienții noștri au fost nomazi digitali, străini 99%. Veneau în București și ne căutau, mulți venind special pentru noi; își făceau oprire în București și erau fericiți că aveau unde să lucreze o săptămână. Câțiva dintre ei, care veneau din zone mai evoluate – israelieni, greci, nemți – îmi spuneau că e mult prea devreme pentru România ce vreau eu să fac și că va mai dura șapte ani să meargă. În primii ani ne-am dat seama că trebuie să educăm oamenii, să învețe să lucreze independent, să-și reconsidere veniturile și să nu arunce bani aiurea pe niște birouri. De fapt, educația financiară este marea provocare a antreprenorului român, mai ales soloprenorilor și antreprenorilor mici.
Cum a schimbat pandemia afacerea dumneavoastră?
Înainte de pandemie, am stat mult de vorbă cu clienții, încă pe când era cafeneaua. Noi luam pulsul la momentul respectiv. Îi întrebam dacă știu ce înseamnă „coworking”. Surpriza a fost extraordinară. Mai mult de jumate nu știau sau dacă au auzit cuvântul, au auzit doar cuvântul și nu și-au închipuit ce înseamnă. Apoi, ei ne spuneau că nu mai pot să lucreze singuri în casă. Noi știam că asta urmează să fie. Și a venit pademia, iar noi ne-am rebrenduit odată cu ea. Atunci am devenit oficial „Coworking Space”. Pandemia a făcut, în primul rând, să accelereze, să conștienteze oamenii că nu mai vor să lucreze în apartament. În al doilea rând, toată lumea a descoperit că se poate lucra remote – la distanță – ceea ce nu se întâmpla înainte, foarte puțini știau că se poate.
În primii trei ani, înainte de pandemie, fiecare an avea o creștere de 50%. Iar în anul în care a venit pandemia, am ajuns la 70%. În plus, aveam acoperire pe 83% din spațiu.
Mai sunt hub-uri în București și în restul orașelor. Cu ce vă diferențiați față de ele?
Suntem o nișă adresată soloprenorilor și antreprenorilor mici. Vrem să fim acel spațiu de co-working, la 3 minute distanță de oricine. Avem strategii diferite față de felul în care hub-urile își construiesc afacerea. În primul rând, avem cel mai mic preț din România și cel mai mic, probabil din lume. Pentru că acum, spre exemplu, un abonament „free-desk”, nelimitat, este 369 de lei pe lună. În schimb, într-un spațiu obișnuit de coworking, un abonament se cheamă „hot-desk”. Asta înseamnă că nu găsești același loc, dar în principiu, acel spațiu de coworking trebuie să-ți ofere acel loc. Într-un spațiu cu 30 de locuri la birou, se vând 30 de locuri. Noi am descoperit că, în realitate mai mult de 40% din abonații activi nu sunt în același timp la birou; unii sunt dimineața, unii sunt la prânz, alții sunt seara; unii sunt astăzi plecați, alții sunt mâine plecați și prin rotație, ei nu sunt niciodată mai mult de 40%. Este cumva o strategie inspirată din sălile de sport. Astfel, am inventat „free-desk” și, dacă sunt 20 de locuri disponibile într-un spațiu de birou, noi vindem abonamente până la 40 de persoane. Riscul de a nu găsi loc este comunicat în momentul achiziției. Dar, ca idee, din 2022 până azi, n-a existat nicio zi în care să nu existe niciun birou liber.
La acest preț rezonabil, de 370 lei/lună, oamenii văd că își pot permite, chiar dacă nu merg de prea multe ori pe lună.
Ce oboiective aveți pe termen scurt și lung?
Eu cred că viitorul înseamnă „sharing” – muncă la comun, spțaiu folosit în comun – și vreau să dezvolt cât mai mult această viziune. Suntem în căutare de un nou spațiu pentru închiriere pentru că mai vrem să deschidem o locație în București, undeva în zona Unirii, până în luna octombrie. Vrem să fie un spațiu de coworking complex, mai mare decât cel pe care îl avem acum. Apoi, mă gândesc să ajungem în cât mai multe orașe din țară.
Date de contact
0723553503