Claudiu și Ileana Stan au o afacere de familie de 26 de ani. Își doresc să o lase moștenire copiilor și nepoților, iar pentru acest lucru muncesc zi de zi să se autodepășească. Cei doi au creat o fabrică în Maramureș, la 2 km de Baia Mare, care ambalează condimente de cea mai înaltă calitate. Acestea sunt importate de pe alte continente.
De unde aduceți condimentele?
Majoritatea condimentelor nu se fac în Europa. Din Vietnam aducem cea mai mare cantitate. Noi suntem mari vânzători de piper. Vindem cam 100 de tone pe an. Piperul este produsul numărul unu și pe locul doi este boia. Aceasta este adusă tot din Vitenam și vindem aproximativ 70-80 de tone pe an.
Cum considerați că vă diferențiați de concurență?
Avem o poziție foarte bună în piață. Pentru noi contează mai mult raportul calitate-preț. Produsele noastre nu sunt scumpe la nivel de brand pentru că nu au marketing-ul acela care ridică prețul foarte tare. Noi ne-am făcut clienții în mod organic, pas-pas, nu forțat și atunci nu-i pierdem ușor.
Unde ajung produsele dumneavoastră?
Avem mulți clienți în România, aproape în toate județele țării. În Transilvania se consumă cele mai multe condimente, de departe din țară. Noi vindem doar la firme, clienții noștri sunt companii. Facem export, avem clienți în Germania, Anglia, Ungaria, Italia. Avem aproximativ 100 de clienți și vindem angro, prin distribuitori sau lanțuri de magazine.
Cum sunt vânzările acum față de anul 1998, când ați început?
În 1998 se punea problema să poți să produci. Clienți erau, piața era goală. Acum nu se pune problema de produs, se pune problema de vândut. Vâzarea este cheia. Sunt mulți producători pe piață, dar asta înseamnă o piață matură. Ca la orice produs, sunt câteva branduri care și-au împărțit piața și acolo se dă lupta.
Ce vă propuneți pe termen scurt și pe termen lung?
Pe termen scurt, în 2-3 ani, îmi propun să fac business-ul ăsta să funcționeze singur sau aproape singur. Lucrăm deja la asta cu consultanți. Să nu mai fim noi, proprietarii, implicați. Pentru asta trebuie să o segmentăm și să o ducem la nivelul următor. Trebuie să o împărțim în segmente diferite: vânzări, operațional și financiar, să avem oameni pe fiecare parte. Pe termen lung, eu vreau să las afacerea moștenire. Nu vrem să o închidem. Am avut și oferte de vânzare, dar nu suntem interesați.
Cum ați rezistat pe piață 26 de ani? Care este secretul?
Ne-am autoeducat. Am învățat. Am citit, am studiat și am înțeles că, până la urmă, vânzările sunt cele care țin afacerea în viață. Tot timpul mie mi-a plăcut să vând. Se spune că dacă proprietarul afacerii știe să vândă, firma nu dă faliment. Dar, trebuie să știi să delegi. În momentul când afacerea e mică, e ușor să faci totul singur. Dar când crește, nu mai poți. Noi, în ultimii 10-12 ani, am crescut mult. Și asta e mentalitatea mea, să o duc la nivel următor. Anul trecut am avut o cifră de afaceri de 7,3 milioane lei cu 1,9 milioane de lei profit. Dacă nu tratezi în mod serios vânzările, adică să ai vânzători de meserie, vei intra în dificultate imediat. Bătălia din ziua de astăzi la producție este între a produce foarte mult și a produce foarte ieftin. Dacă nu, China este cu un pas în fața noastră.
Date de contact
0723285522